Pyöräilyreitit

Täältä löydät alueemme pyöräilyreitit helposti olitpa sitten huiputtamassa tuntureita tai polkemassa metsän siimeksessä.

Talvipyöräilyreitit

Tiesitkö, että mainioiden kesämaastopyörämahdollisuuksien lisäksi Saariselkä on yksi Suomen parhaista talvipyöräilykohteista? Saariselältä Kiilopäälle ja Kakslauttaseen ulottuvat polut tarjoavat pyöräilijälle elämyksiä, joita on hieno muistella myöhemminkin. Osa reiteistä kulkee Urho Kekkosen kansallispuistossa, jossa avotuntureiden ja arktisten havumetsien sävyttämät maisemat sekä polkuverkoston monipuolisuus hakevat vertaistaan. Jos et ole vielä testannut tätä hauskaa talvilajia tai haet ideoita retken suunnitteluun, löydät täältä kattavan tietopaketin alueen poluista palveluineen.

Talvipyöräilyreitit on merkitty maastoon sinisin aurauskepein. Saariselän alueella kaikki talvireitit on monikäyttöreittejä, joilla voi liikkua pyörällä, lumikengillä, kävellen tai polkujuosten. Kiilopään alueella, Laanilasta etelään, löytyy myös pelkästään pyöräilijöille tarkoitettuja reittejä. Huomioi, että ladut ja moottorikelkkareitit ovat pyöräilijöiltä kiellettyjä turvallisuussyistä.

Saariselän ja Kiilopään talvireittien tekijät kirjoittivat neljä reittisuositusta alueen parhaista talvipoluista, joista voit valita sinulle sopivat retkireitit. Jokaisen kuvauksen yhteydessä on linkki Trailmap.fi -palvelun karttaan GPS-jäljellä. Katso haluamasi reitti Trailmap.fi -palvelusta (voi ladata hetken ennen kuin reitti näkyy). Voit seurata reittiä polkiessasi asettamalla puhelimesi paikannuksen (GPS) päälle ja sallimalla paikannuksen selaimessa.

GPS-jäljen voi ladata sovellukseen Trailmap.fi-palvelusta klikkaamalla latausikonia ja ”Tallenna GPX”

KIILOPÄÄN REITTIVINKIT

Reitit alkavat Suomen Latu Kiilopään vuokraamon edestä. Reitit on merkitty maastoon sinisillä aurauskepeillä. Risteyksissä on opastekyltit etäisyysmerkinnöillä, sekä risteysnumerot, jotka löytyvät myös reittikuvauksista. Reittien lähtöpisteessä Kiilopäällä palvelee hotelli, vuokraamo, ravintola ja savusauna. Kiilopään vuokraamolla on aukioloaikojen puitteissa toimiva sähköpyörien latauspiste. Sieltä saat myös apua teknisiin ongelmiin.

Helppo Kurujen kierros

Lähtö: Suomen Latu Kiilopään vuokraamon edestä
Matka: 6,2 km
Vaativuusluokka: Tekninen ja fyysinen vaativuus helppo. Vauhtia lisäämällä kiinnostava reitti myös kokeneille pyöräilijöille.
Ajoaika: Rennolla retkeilymeiningillä 1,5 tuntia ja reippaalla vauhdilla 30 minuuttia
Taukopaikat: Sivakkaojan laavu. 68° 19.835’ 27° 25.620’
Laavulla puuhuolto ja kuivakäymälä.

GPS – jälki

Keskivaativa tunturireitti

Lähtö: Suomen Latu Kiilopään vuokraamon edestä.
Matka:16,9 km
Vaativuusluokka: Fyysinen ja tekninen vaativuus keskivaativa – vaativa riippuen reitin kunnosta ja sääolosuhteista.
Ajoaika: Rennolla retkeilymeiningillä ja/tai pehmeällä kelillä 3-4 tuntia, reippaalla vauhdilla hyväkuntoisella reitillä 1-1,5 tuntia
Taukopaikat: Savottakahvila 6,7km 68° 23.465’, 27° 23.979’ Rönkönlammen kota 11km 68°21.710, 27°23.133’
Kodalla kuivakäymälä ja puuhuolto.

GPS – jälki

Saariselän reittivinkit

Helppo Kievarin talvipolku

Lähtöpaikka: Saariselän palvelupiste Kiehinen (68° 25.2790′, 27° 25.6183′)
Matka: 8km
Kesto: 2h rennosti polkien, 1h vauhdikkaasti kirittäen
Vaativuus: helppo, soveltuu hyvin aloitteleville talvipyöräilijöille

GPS – jälki

Keskivaativa Saariselän kierros

Lähtöpaikka: Saariselän palvelupiste Kiehinen (68° 25.2790′, 27° 25.6183′)
Matka: 20km
Kesto: Rennosti nautiskellen 3 tuntia, vauhtikuski saattaa ehtiä 2 tunnissa
Vaativuus: keskivaativa, korkeuserot ja pituus lisäävät reitin haastavuutta.

GPS – jälki

Kesäreitit

Kesän reitit vievät upeisiin tunturimaisemiin.

Tutustu ja varaa suoraan netistä

Pyörävuokraus ja ohjatut retket

Alueelta löytyy tällä hetkellä lähes 300 pyörää vuokrattavaksi. Usea toimija alueella tarjoaa myös ohjattuja retkiä pyörillä niin kesällä kuin talvella. Valikoimasta löytyy mm. sähköavusteisia pyöriä ja lasten pyöriä.

Pyöräilypalveluihin

TALVIPYÖRÄILYN ETIKETTI

Talvipyöräilyssä korostuu erityisen paljon muiden huomioon ottaminen, oikean kaluston käyttö, sekä maltti ajaa vain silloin kun reitin kunto sen sallii. Reiteillä on paljon käyttäjiä ja reitit ovat julkisella alueella. Tästä johtuen reiteillä liikkuu muitakin ulkoilijoita kun pyöräilijöitä. Reitit ovat myöskin verrattain kapeita, jolloin kuljettajien on pidettävä huolta sopivasta vauhdista ja mahdollisuudesta hidastaa, mahdollisesti pysähtyä ja ohittaa vastaantulevat pyöräilijät tai muut reittien käyttäjät hallitusti ja hyvän tavan mukaisesti. Reitit ylittävät myös mm. hiihtolatuja ja moottorikelkkauria, joiden kohdalla on syytä noudattaa erityistä varovaisuutta!

Reitin kunnon arvioiminen ja tarkkailu on muiden kuskien huomioimisessa keskeinen tekijä! Yksi kuljettaja reitillä väärällä kalustolla väärään aikaan voi tuhota reitin niin huonoon kuntoon, että sillä ajaminen on kokeneillekin kuskeille erittäin haastavaa ja aloittelijoille mahdotonta. Reitti kunnostetaan paikallisten yrittäjien toimesta erittäin rajallisilla resursseilla. Toivommekin etenkin näinä poikkeuksellisina aikoina malttia ja kunnioitusta reittityötä kohtaan. Alla vinkit, jolla voit pitää huolen, että reitti pysyy kunnossa myös sinun jälkeesi.

  1. Älä aja jos uppoat! Mikäli renkaasi uppoavat reitin pinnan läpi vähänkin, reitti ei ole vielä riittävän kova ajettavaksi. Mikäli reittiä ajetaan pehmeänä muodostuu reitin keskelle hyvin nopeasti ura, jossa on erittäin vaikeaa ajaa ja se syvenee hyvin nopeasti muiden kuskien kaatuillessa ja liukastellessa urassa.
  2. Vältä lukkojarrutuksia etenkin jyrkissä kohdissa. Lukkojarrutukset tekevät etenkin jyrkkiin kohtiin jopa vaarallisia uria.
  3. Aja riittävän matalilla rengaspaineilla. Mikäli tuntuu, että reitti upottaa vähänkin, löysää paineita. Renkaat voivat pehmeimmillä keleillä olla todella löysät (0,2 – 0,5bar). Sopivan löysät renkaat tekevät ajamisesta niin kevyttä kun se on mahdollista pitäen pyörän reitin pinnalla eikä energiaa kulu reitin pinnan rikkomiseen. Mikäli reitti ei renkaiden löysäämisestä huolimatta kanna, käänny takaisin ja anna reitin kovettua. Alle 3,8 tuuman renkaat eivät sovi lähes koskaan huolletuille talvireiteille, sillä vaikka ajaminen onnistuisikin, niin reitti pääsääntöisesti urautuu ajon seurauksena pahasti tehden seuraaville ajamisesta hankalaa tai mahdotonta.
  4. Taluta reitin reunassa. Jos joudut taluttamaan syystä tai toisesta reitillä, työnnä pyörää reitin keskellä ja kävele itse reunalla. näin et tee mahdollisesti vaarallisia kuoppia keskelle reittiä.
  5. Anna reitin kovettua lanauksen jälkeen. Läskipyöräreitti on hyvin harvoin ajettavissa heti lanauksen jälkeen vaan vaatii vähintään yön yli aikaa kovettua.

Inspiroidu pohjoisimmasta Lapista

Täydennä matkasi